פורצים את גבולות העיצוב

פורצים את גבולות העיצוב

CEDIT - אריחי קרמיקה יוקרתיים וייחודיים, שפותחו ועוצבו על ידי אמנים איטלקיים מובילים, מביאים לידי ביטוי את הדיאלוג האינטנסיבי בין אומנות לבין טכנולוגיה

מאת: מיכל אסף (צילום: יח"צ חו"ל)
Designer סגנון חיים

החיבור בין השראה אומנותית לבין עיצוב היה כאן מאז ומתמיד. בכל זאת, בכל פעם מחדש הוא מצליח להפתיע ולרגש בזכות הרוח, החיבורים המעניינים, ובעיקר התוצאות היצירתיות מעוררות ההתפעלות. אחד משיתופי הפעולה האלה נרשם לאחרונה על ידי המותג האיטלקי CEDIT, מהמובילים בתמהיל קבוצת Florim, המבקש תדיר לפרוץ את גבולות העיצוב המסורתי.

המותג בחר להוביל שיתוף פעולה יצירתי עם מספר מעצבים ואמנים מהבולטים בסצנה היצירתית העכשווית באיטליה, שהוליד את CEDIT – קולקציית אריחי פורצלן. לכל אחת מהסדרות סימן היכר המזוהה עמה, אך כולן מביאות לידי ביטוי את הדיאלוג האינטנסיבי בין אומנות לבין טכנולוגיה, המגדיר את תהליכי העיצוב והייצור. אריחי הקרמיקה קיבלו פרשנויות חדשות של חומר, צורה וצבע, ומציעים רעיונות מקוריים של תפיסת המרחב האדריכלי.

בעקבות סימני הזמן

Matteo Nunziati, מעצב פנים המתמחה בעיצוב מלונות יוקרה, בתי מגורים ועיצוב תעשייתי, הוא אחד המשתתפים במיזם. Nunziati, הידוע באהבתו למסעות, גילוי ומחקר, בנה רפרטואר המתעמק באסתטיקה מקורית, המכילה ומביאה לידי ביטוי מגוון סגנונות עיצוב.

ב-TREASURES, הסדרה שעיצב, שאב את ההשראה העיקרית ממגע עם תרבויות ועם מקומות שונים בעולם. בסדרה יש רמיזות לטקסטורות בדים מדמשק ומצעים משובחים, מוטיבים אוריינטליים, חלונות עץ מגולפים, וקישוטיות המאפיינת ארמונות ובתים ערביים, ששולבו עם חזון עכשווי בגוונים פשוטים ומינימליסטיים.

השראות אמנותיות

צמד נוסף שחבר למיזם, Barbara Brondi & Marco Rainò, שמלבד תחומי עיסוקם באדריכלות ובעיצוב פנים, נוגעים גם בעולם העיצוב הגרפי ובתחום אוצרות אמנות. Matrice, הסדרה שעיצבו, חוקרת את ההשפעות השונות שניתן להשיג באמצעות עבודה עם משטחים קרמיים, חקר תכונותיהם, וריאציות המישוש שהם יכולים לספק, כשהבטון מהווה את ההשראה העיקרית בקולקציה. חלק מתהליך הייצור יוצר רשת של חתכים ליניאריים, שניתן למלא ביד עם גוונים צבעוניים בהירים, כדי ליצור מגוון אינסופי של דפוסים גיאומטריים המוכפלים על פני השטח ויוצרים מארגים צורניים. הצבעים המוצקים של הבטון נקשרים עם סגנון אדריכלי מודרני, מנוגדים לקונוטציות החמות העולות ממוטיבים גרפיים שנלקחו מהרקמה האיטלקית וממסורת הטקסטיל. הקולקציה מאפשרת יצירת שילובים מקוריים לתכנון של חללים המתאפיינים בעוצמה ובנוכחות.

אמן נוסף, Franco Guerzoni, שהתמקד בהפקת יצירות העוסקות בחקר עולם הארכיאולוגיה, בשכבות התרבות ובאידיאל של "עתיקות", יצר את סדרת Archeologie, סביב הרעיון הגורס כי קיר הוא כמו ספר פתוח. כך עשה שימוש באריחי קרמיקה גדולים, כמדיום המסייע לבטא את שפתו המצוירת והמורכבת מסימנים חזותיים. הסדרה מציעה ארכיאולוגיה הפוכה, שאינה מוגדרת בהסתכלות לאחור, אלא בתרשים אידיאלי של העתיד, המבוצע באמצעות תערובת של סימנים המכילים תיעודים היסטוריים שונים, ומורכבת מסדרת לוחות קרמיקה שטוחים בעלי רקע מורכב, עם פיגמנטים בעלי צפיפות גבוהה, אבקות צבעים וחומרים גיריים, המעוררת דיאלוג בין דמיון יצירתי ומומחיות ייצור.

גם Marco Casamonti, פרופסור בפקולטה לארכיטקטורה של ג'נובה, הביא לידי ביטוי את הזמן כשחקן הראשי בהשתנות מתמדת. בסדרה שיצר, Metamorfosi, הוא מעניק פרשנות ייחודית לפליז, לברזל מלוטש ולסקוטש פלדה. בפרויקט שלו הטכנולוגיה והאסתטיקה בולטות במיוחד, ברמה מדויקת של מראות – מצוחצח לצד חלוד, כתמים ושריטות, כשהצבעוניות שיצרו מצבי החמצון השונים של המתכות מקבלת ביטוי מרהיב תודות למאפייני הקרמיקה.


קולקציות האריחים מוצגות באופן בלעדי באולם התצוגה של ויה ארקדיה, הלח"י 9, בני ברק, ומגיעות במידות של 120x240 ס"מ ו-80x180 ס"מ.

תגובות

Comments are closed