אשף האוונגרד

אשף האוונגרד

יכולתו הנדירה לשלב בין ארכיטקטורה לאמנות אוונגרד עכשווית, הפכה את האדריכל האיטלקי הוותיק אנדריאה ברנזי לשם דבר בסצנת העיצוב העולמית. בימים אלה הוא מציג תערוכה במוזיאון Triennale במילאנו, ומוכיח שליצירתיות ולתעוזה אין קשר לגיל

מאת: מיכל אסף
Designer סגנון חיים

מנורות טיפה ברנזי ROTALIANA) Jp poli)

מנורות הטיפה בעיצוב ברנזי עבור המותג ROTALIANA (יבוא: קמחי תאורה. צילום: Jp poli)


כבר שישה עשורים שהאדריכל אנדריאה ברנזי (Andrea Branzi), בן ה-77, נחשב לאחד השמות הבולטים בתחום האמנות והעיצוב באירופה.
במילאנו, בירת העיצוב הבלתי מעורערת, הוא גם מהווה מקור השראה עבור רבים בזכות המיצגים הפיסוליים מעשה ידיו, שבחלקם באה לידי ביטוי אמירה חברתית נוקבת.

האדריכל אנדריאה ברנזי
(צילום: Anna Serena Vitale)

רוב שנות ילדותו ונעוריו, אותן בילה ברנזי בעיר פירנצה, הידועה במבניה המרהיבים, ללא ספק היוו עבורו את אחד הטריגרים הבולטים להירשם ללימודי ארכיטקטורה. כבר כסטודנט, הוא נודע כמי שנוהג לשבור מוסכמות, בעל קו קריאיטיבי המשלב בעבודתו מימד נוסף של אמירה – כזה שגורם לצופה ביצירה לעצור, לחשוב ולהתעמק. "בלטתי בתפיסה הלא שגרתית שלי לטוב ולרע", מעיד ברנזי, "ובעיקר הושפעתי מאוד מההתפתחות האורבנית בערים המרכזיות ומהשינויים הדמוגרפיים והתרבותיים שהתרחשו בעולם. גם תחום העיצוב התעשייתי סיקרן אותי אז, וגם היום הוא ממשיך לאתגר אותי ולספק לי סיבה להמשיך וליצור. בפקולטה שמרנית ומקובעת בשנות השישים, הניסיונות שלי ליצור בפרספקטיבה רחבה, הכוללת מימדים שיוצאים מההגדרה הצרה של האדריכלות הקלאסית, לא תמיד התקבלו בהבנה, אבל עם השנים התפיסה הציבורית והאקדמית התקדמה, והיא ללא עוררין פתוחה בהרבה ומקבלת".

גישת עיצוב מהפכנית

עם סיום לימודיו חבר ברנזי לקבוצת מעצבים מקומית, וביחד הקימו את סטודיו Archizoom Associati, שנחשב עד היום למהפכני בגישתו ולבית יוצר נחשב ומוערך. "היינו שבעה מעצבים צעירים, עם אמביציה לשנות את עולם העיצוב, שאיפות יצירתיות ותפיסה שנחשבה לנועזת באותה תקופה", הוא מספר. "פרטי הריהוט שעיצבנו בתחילת הדרך נחשבו ללא שגרתיים, בלשון המעטה, וכך גם מיצגי האמנות שיצרנו. בשלהי שנות השישים, עולם העיצוב והאמנות עבר תהפוכות של ממש ברמת הנראות, הצבעוניות והחדשנות, ואנחנו סיפקנו את הסחורה".

לא בכדי ברנזי וחבריו נחשבו למובילי תנועת האוונגרד, שחדרה למרכז הבמה וסימלה יותר מכל את שינוי המגמה. את סממניה ניתן לראות גם כיום.

מתוך תערוכת DOLMEN בגלריית ANTONIA 6 במילאנו (צילום: Daniele Macchi)

בשנת 1973 החליט ברנזי להעתיק את מקום מושבו למילאנו – מרכז היצירה ולב הסצנה. "המעבר למיאלנו היה טבעי ומתבקש מבחינתי", אומר ברנזי, "הרצון להחשף, להתקדם וליצור בקנה מידה רחב יותר ולהגיע ליותר אנשים, דרש מעבר למרכז העניינים. הרגשתי שבכדי להחשף, להתקדם ולגעת בפסגות האמנותיות אליהן שאפתי, מילאנו תהווה עבורי את המיקום המושלם על מנת לחוות את החוויה בשלמותה וליצור בהתאם לדברים שנוגעים לליבי".

עבודותיו של ברנזי החלו לצבור תאוצה ולקבל חשיפה ותשבוחות בקרב מבקרי האמנות. הוא הציג במסגרות מקומיות, ואט אט פרץ לשוק הבינלאומי. עבודותיו מאופיינות ביכולת נדירה לשלב בצורה מדויקת בין אמנות מודרנית, עיצוב תעשייתי, ארכיטקטורה ושימוש מדויק בקומפוזיציה ובצבע. לצד היצירה, נבחר ברנזי כמרצה מן המניין בטכניון של מילאנו – Polytechnic University of Milan. "שינוי המגמה העולמית ותפיסת האמנות האוונגרדית העכשווית כלגיטימית, לצד הידע שצברתי במגוון עולמות העיצוב – נוקזו לנתיב אחד של חומר, צורניות ומימד", אומר ברנזי, "בדיעבד, השילוב בין האקדמיה לפרקטיקה, החשיפה למקורות השראה חדשים והחשיבה מחוץ לקופסה שהפגינו תלמידיי, גרמו לי רק להתחבר יותר לעשייה והובילו אותי להמשיך ולהתמקד ביצירה".

אגרטל מקולקציית PORTALI (צילום: Mattea Carassale)

ברנזי לא נח על שמריו. לאורך שנות הקריירה שלו כתב אינסוף מאמרים עבור גדולי מגזיני וספרי האדריכלות המובילים בארצו, ובמקביל הוציא מספר ספרים בנושא ואף שימש כעורך ב-MODO – אחת מהוצאות הספרים המובילות באיטליה. בשנת 1983 היה ממייסדי Domus Academy, מוסד אקדמי הנחשב גם כיום לאחד המוערכים והמבוקשים, עם מאות תלמידים הלומדים בפקולטות השונות. "נחשבתי תמיד כעוף מוזר, גם כשהתחלתי להרצות בטכניון. אני מאמין שכל מקצועות העיצוב מונעים, למעשה, מאותו בסיס ראשוני ותומכים האחד בשני. תקשורת חזותית, אופנה, עיצוב תעשייתי, וכמובן, עיצוב פנים ואדריכלות – כולם יחד מהווים מכלול שלם ומושלם", הוא אומר, "במיוחד עכשיו, במאה ה-21, כשברור לכולם ששילוב בין מדיות שונות הוא המפתח ליצירת עיצובים מעוררי השראה".

בשירות המותגים הגדולים

האמביציה ותפיסת העיצוב הייחודית והגרנדיוזית הובילו את ברנזי להפוך לסיפור הצלחה באירופה כולה. עבודותיו מוצגות במולדתו איטליה במוזיאונים מרכזיים ובגלריות נחשבות על פני היבשת (בלגיה, צרפת, גרמניה, בריטניה ועוד). אחד השיאים התרחש בשנת 2008, עת זכה לתואר של כבוד מטעם בית המלוכה הבריטי על תרומתו לעולם העיצוב והאדריכלות.

בין שלל המדליות, התארים והפרסים, המוצגים בצניעות על אחד מקירות האטלייה שלו, מופיעים, בין היתר, פרסי Compasso d'Oro, שאחד מהם הוענק לו על מפעל חיים. "התואר מהמלכה אליזבת, התארים והפרסים – ללא ספק גרמו לי תחושת סיפוק, ואני מעריך כל אחד ואחד מהם, אבל מה שבאמת מרגש אותי לאורך הקריירה הוא לחזות בהצלחות של הסטודנטים שלי. לראות את ציר ההתפתחות שלהם ולדעת שסייעתי, ולו במעט, להביא אותם למקום בו הם נמצאים כיום".

ידית בעיצוב ברנזי למותג האיטלקי OLIVARI (יבוא: דומיסיל. צילום: Giovanni Lurei)

בין עיסוקיו לאורך השנים, נבחר ברנזי לעצב עבור מותגי העיצוב הגדולים, ביניהם: Rotaliana (המיובא לארץ על ידי קמחי תאורה) Olivari , Alessi, Cassina, Poltronova, Vitra, Zanotta (מיובא על ידי דומיסיל). "כשמדובר בפריטים לעיצוב הבית, אני מקפיד לסגת מהקו הנועז, ולספק עיצובים שמותאמים לשימוש פונקציונלי", הוא מחייך, "חשוב לי לספק למותגים עבורם אני מעצב, מוצר שהוא קודם כל פרקטי. אני מאמין שגם אמן המתפרש על מספר מדיות ומתודות עבודה, צריך לעשות את ההפרדה ולהיצמד לבריף, כמו גם לקו המקושר ל-DNA של החברה".

מתוך התערוכה La metropoli primitive (המטרופולין הפרמיטיבי) במוזיאון Nivola באיטליה (צילום: Daniele Macchi)

גם בגיל 77 ממשיך ברנזי להפתיע, עם עבודות המוכיחות שליצירתיות ולחדשנות אין קשר לגיל. בימים אלה מציג ברנזי את תערוכת THE MULTICULTURAL METROPOLIS, במוזיאון Triennale במילאנו. התערוכה עוסקת בהיבטים תרבותיים של דו-קיום בקרב מיעוטים גזעיים ותרבותיים, וממחישה כיצד גורמים זרים, שהביאו עימן הציוויליזציה, הגלובליזציה ותנועת הסחר בשווקים הבינלאומיים, משנים את המבנה האתני כפי שאנחנו מכירים אותו ומשנים מהיסוד זיכרונות ומנהגים.

תגובות