בחזית הסחר האלקטרוני

בחזית הסחר האלקטרוני

רונן סימג'י, מנכ"ל חברת געש שירותי מכס ושילוח בין-לאומי, מדבר על התפתחות תחום הסחר האלקטרוני בישראל, שחווה גידול שנתי של 30%-35%, ומצהיר על חזון החברה להמשיך ולהוביל את התחום של מתן פתרונות לוגיסטיים בכל שרשרת האספקה בתחום

מאת: יובל גמליאל
E-Commerce טכנולוגיה והייטק

"מי היה מאמין לפני 10-15 שנה שצרכן יסכים לקנות חולצה או נעליים בלי לבחון אותם קודם פיזית ובלי למדוד אותם בחנות. המציאות הצרכנית הזו שנראתה בעבר כדמיון מפותח מתקדמת בצורה עצומה והיום יש כבר תוכנות המאפשרות לצרכן להזמין פריטי לבוש לפי המידות והגזרה שלו, מה שיוצר כמויות עצומות של חבילות המגיעות לישראל", כך אומר רונן סימג'י, מנכ"ל חברת געש שירותי מכס ושילוח בין-לאומי.

רונן סימג'י (צילום: אופיר ווייס)

 רונן סימג'י (צילום: אופיר ווייס)

לדבריו, "תחום הסחר האלקטרוני (e-Commerce) מתרחב כל העת עם גידול שנתי של 30%-35% בהיקף המכירות. הדבר לא נעלם מעיניה של מדינת ישראל, שהפנימה שהיא צריכה להקל על הצרכן הישראלי את קבלת המוצר מאתרי הקנייה באינטרנט וכחברה הנמצאת בחזית הענף הזה אנו דואגים לכך שהחבילות יגיעו בזמן הקצר ביותר ובצורה הנוחה והיעילה ביותר עבור הלקוחות".

כללי המשחק השתנו

חברת געש הינה החברה הפרטית הגדולה בישראל במתן פתרונות בתחום הסחר האלקטרוני והיא נחשבת לחברה הראשונה שנכנסה לתחום ה-e-Commerce בישראל. "למעשה כבר בשנת 2005 סיפקנו שירותים לחברה אמריקאית שנקראה בזמנו us address והיום נקראת us shops. החברה הזו בעצם מספקת ללקוחות הישראלים שקונים מוצרים מאתרים אמריקאים כתובת בארה"ב אליה יגיעו המוצרים והבאת המוצרים לארץ ואנו מספקים את פתרונות השחרור מהמכס בארץ", מסביר סימג'י.

לדבריו, עם השנים נכנסו חברות רבות לתחום "ואנחנו מספקים היום שירותים לחברות גדולות מאוד כמו i-parcel, ups ודואר ישראל. לגבי הדואר אני חייב לציין ששם באמת נעשתה מהפכה בתפיסה ובהתנהלות למשלוחי ה-e-Commerce והם נמצאים כיום במקום טוב מאוד מהבחינה הזו.

"כל הענף שלנו, לרבות המשלחים, מבינים שכללי המשחק השתנו. החברות הגדולות ממשיכות אמנם לשלוח מכולות דרך הים, אבל ככל שהזמן עובר אתה רואה יותר משלוחים מסחריים המועברים באמצעות מטוסים. זה מעיד על השינוי בענף ומצביע על הכיוון אליו הדברים הולכים".

חברת געש הוקמה בשנת 2002 על-ידי רונן סימג'י, מוותיקי ענף הבלדרות בישראל. "נכנסתי לתחום השילוח עוד בשנת 1987 כאשר חברת FedEx החלה את צעדיה הראשונים בישראל", הוא משחזר. "הייתי מתייצב מדי יום בנתב"ג ושחררתי כעשר חבילות ביום, מספר שכיום נשמע מצחיק. משם התקדמתי בתחום השילוח, עבדתי בחברת UPS בשלל תפקידים ופתחתי בהמשך את החברה. עד שנת 2010 המשכתי להיות סוכן המכס היחידי של UPS ובמקביל זכינו במכרז של דואר ישראל איתם אנחנו עובדים עד היום".

מתוקף ניסיונו והידע המקצועי הרב שרכש במשך השנים, שימש רונן סימג'י במשך תקופה ארוכה כיועץ לתחום המכס בחטיבת הבלדרות (סקציית הבלדרות) בלשכת המסחר והחל משנת 2011 נבחר להיות יו"ר לשכת סוכני המכס והמשלחים הבין-לאומיים.

מהו בעצם השירות אותו אתם מספקים בתחום המסחר האלקטרוני?

"כשמישהו בישראל רוכש מוצר באינטרנט לדוגמא מאמזון או us shops, חברת געש מתפעלת את הובלת החבילה לארץ ואת תהליכי השחרור ממכס וההפצה של החבילה לפי שיטות הפצה שונות ובהתאם לדרישת ה-RETAILER: הפצה עד בית הלקוח, או הפצה למרכזי מסירה, או לוקרים. צריך להבין שאדם לא רוכש מוצר באינטרנט והוא דופק אצלו בבית כעבור יומיים וזאת כיוון שמדובר בתהליך לוגיסטי מורכב ובמסגרתו מישהו צריך לוודא שהחבילה נעקבת (תהליך שנקרא track & trace) לכל אורך הדרך ושהלקוח יוכל לדעת בכל שלב ושלב היכן נמצאת החבילה שלו. לפעמים תוך כדי התהליך הלקוח מבקש לשנות את כתובת ההפצה שלו. את כל הדברים האלה אנחנו עושים. בנוסף, צריך לזכור שבמהלך התהליך אנחנו צריכים להתמודד גם עם הרגולטור שהוא במקרה הזה המכס הפועל תחת משרד האוצר".

המכס מתערב רק כאשר המוצר עולה יותר מ-75 דולר, הלא כן?

"זה נכון שהמכס דורש לדעת האם החבילה עלתה מעל ל-75 דולר שכן אז היא כרוכה בתשלום מע"מ ולפעמים גם מס קניה (לדוגמא במקרים של פלאפונים) או מכס (כאשר המוצר מעל לסכום של 500 דולר) אבל, וזה מה מה שהציבור לא יודע וחשוב מאוד להדגיש – גם אם הערך של המשלוח הוא מתחת ל-75 דולר, עדיין המכס דורש לקבל את כל האינפורמציה על החבילה – מה משקלה, מהי תכולתה, מי השולח, למי היא מיועדת וכיוצ"ב. זה כמובן נובע מסיבות מכסיות, ביטחוניות ופליליות. בכל המקומות האלה אנשי געש משמשים כסוכנים המתווכים בין האזרח שהזמין את המוצר לבין המכס".

יש מטוסי משא מיוחדים לכמויות העצומות של החבילות המגיעות לישראל?

"תחום התעופה בכל הקשור למטוסי משא הוא די מוגבל. לאל-על יש מטוסי מטען ספורים וכך גם לק.א.ל, ל-FedEx, ל-DHL ול-UPS ועוד אחרים. ואולם, הכמות של משלוחי ה-e-Commerce שמגיעה לישראל היא עצומה בכל קנה מידה ואנחנו משתמשים בתאי המטען של המטוסים הרגילים על מנת להביא את המטענים וגם זה הרבה פעמים לא עונה על הדרישה".

מה היתרון של געש על פני המתחרות בענף?

"היתרון של געש נובע מהעובדה שהיא החברה הגדולה בישראל בענף, כאשר היכולת שלנו מבוססת על הידע הרב והניסיון שצברנו במשך השנים, כמו גם על השקעת משאבים מתמדת בטכנולוגיה ייחודית לפתרונות בתחום ובדגש על כוח אדם מיומן ושעות פעילות הפרוסות כמעט לאורך כל שעות היממה. זה נותן לנו את היכולת להתמודד עם מסות גדולות מאוד של משלוחים – ואני מדבר על הרבה יותר מעשרות אלפי משלוחים בחודש – עם שירות יעיל מאוד וזמן משלוח קצר".

מי הם עובדי החברה?

"הצוות שהקים את החברה וממשיך לעבוד בה עד היום מורכב ברובו הגדול מאנשי הבלדרות של UPS לשעבר, שגדלו איתי בענף ומאז ועד היום ממשיכים איתי לאורך כל הדרך. מכאן הידע הרב והיכולות של החברה בתחום הבלדרות בכלל ובתחום ה-e-Commerce בפרט".

מה אתה צופה לתחום ולחברה כחלק אינטגרלי ממנו בעוד עשר שנים?

"אני צופה שהמגמה של מזעור המוצרים, בעיקר האלקטרוניים שבהם, תימשך וכך יוכלו החברות השונות להמשיך ולהפיץ את מוצריהן דרך האינטרנט לכל העולם. כמו כן, אני מאמין שכל החברות הגדולות, ואני מדבר גם על היצרנים הישראליים, המתמקדות כיום במכירות בקניונים יהיו חייבות להנגיש את המוצרים שלהם לקנייה באינטרנט. כמעט בכל יום אני מקבל פניות חדשות מחברות קמעונאיות חדשות, בארץ או בחו"ל, שרוצות את הסיוע שלי בסחר אלקטרוני ומי שלא יפנים את זה ידרוך במקום ובסוף ידעך".

מה החזון שלכם כחברה?

"חברת געש ביססה את מקומה בתחום ה-e-Commerce בארץ ומן הסתם מוכרת היטב הן ללקוחות בשוק המקומי והן ללקוחות גדולים ולחברות RETAILERS גדולות בחו"ל, ואולם איננו שוקטים על השמרים ומכוונתנו להוביל את התחום של מתן פתרונות לוגיסטיים בכל שרשרת האספקה בתחום זה, מחו"ל לישראל ובחזרה, תוך שיתוף פעולה עם ספקי שירות נוספים מקומיים ובחו"ל".


[email protected]

תגובות

Comments are closed