בבית עם גוצ'י

בבית עם גוצ'י

מוטיבים, דימויים, חומרים וגוונים נעים בחופשיות בין קולקציות האופנה שמוביל בגאון אלסנדרו מיקלה, המנהל הקריאייטיבי של בית גוצ'י. כעת, משהשיק המותג לראשונה קולקציית הלבשה לבית, הגבולות מיטשטשים עוד יותר ולא ברור מה מושפע ממה ומי מהווה מקור השראה למי

מאת: אודית לורן בלקין (צילומים: יח"צ)
Designer סגנון חיים

מכירים את התחושה כשאתם נוסעים לחו"ל, מבקרים בעיר גדולה, מסתובבים ברחובות שבהם מצויים הבוטיקים של מיטב בתי האופנה העלית ופשוט כמהים להיכנס פנימה ולהישאר לגור שם? הנה עכשיו, לפחות חלק מהחלום הזה עשוי להתגשם ולהפוך למציאות. לפני כחודש הכריז בית האופנה העלית גוצ'י (Gucci) על השקתה לראשונה של קולקציית דקורציה אקלקטית להלבשת הבית, שתימכר, החל מספטמבר, באתר החברה, בחנויות המותג ובמספר נקודות נוספות ברחבי העולם. על-פי החלטת החברה, באופן ברור ומכוון, בחנויות לא יוקדשו אזורי תצוגה מיוחדים לקולקציית האבזרים לבית, אלא ישתלבו ברחבי החנויות בהרמוניה עם פריטי הביגוד והאבזרים הנלווים, כיאה לתפיסתו ההוליסטית של המנהל האמנותי של גוצ'י.

למעשה, זו לא הפעם הראשונה שמותג אופנה מזהה את הפוטנציאל ומרחיב את פועלו אל מעבר לעיסוק המובהק באופנה. שנים רבות שמותגי אופנה עלית, אבל לא רק, עוסקים גם באבזרים משלימים, בבשמים, במוצרי איפור, בריהוט ובפריטים לבית, בעיצוב ובניהול בתי מלון ואפילו בהקמת מוזיאונים המוקדשים למותג. פנדי, ורסאצ'ה, ארמאני ואחרים, כבר עשו זאת בהצלחה בקרב מותגי העל, וזארה ו-H&M הן דוגמאות למותגים פופולריים שגם התרחבו לשדות עיצוב נוספים, בהם פריטי עיצוב וריהוט לבית. אותה חוויה הרמונית, המאפשרת לקהל להרחיב את העדפותיו האופנתיות לתחום הלבשת הבית, קרצה גם לבית גוצ'י, וכעת הבשיל הזמן להוציא אותה מן הכוח אל הפועל.

איור של Alex Merry לכבוד השקת קולקציית הפריטים לבית

מיזוג מנצח

את ההכרזה על הקולקציה החדשה של גוצ'י ליוו איוריו הססגוניים של האמן והמאייר אלכס מרי (Alex Merry), שעיטרו את חשבון האינסטגרם של המותג והפכו לשיחת היום ברשתות החברתיות. "הכוונה היא לא לדייק במראה עיצובי דקורטיבי ספציפי, אלא לספק מרכיבים שאותם ניתן להתאים אישית לכל חלל מגורים נתון", נאמר בעת השקת Gucci Decor.

אמירה זו בהחלט תואמת את הפילוסופיה של אלסנדרו מיקלה (Alessandro Michele), שמונה בינואר 2015 לשמש כמנהל הקריאטיבי של גוצ'י ומאז חולל בו מהפכה של ממש. כבר בקולקציית ה"עשה זאת בעצמך", שהשיק מיקלה לפני כשנה, איפשר ללקוחותיו להוסיף כאוות נפשם רקמות וראשי תיבות על גבי חולצות, סוודרים, מעילים ונעליים, ובכך להפוך את פריטי הלבוש שלהם לייחודיים ובעיקר אישיים. כעת יכולים הלקוחות לאמץ גישה דומה, אישית וגמישה גם בעיצוב חללי המגורים שלהם, באמצעות ערבוב והתאמת פריטים מקולקציית אבזרי האופנה לבית.

קולקציית העיצוב לבית כוללת פריטים מסוגים שונים ובגדלים שונים. ראשונים, באים בתי הנרות ומגשי הקטורת העשויים פורצלן. אחריהם, מגשי המתכת המודפסים בדוגמאות ובגוונים עליזים, והשולחנות המתקפלים. מגוון הכיסאות כולל למשל כיסא עץ עם גב מושב גבוה הצבוע לכה מבהיקה, אליו מוצמדות כרית מושב מרופדת קטיפה שעליה מוטיבים אופייניים לבית האופנה. כריות נוי בגוונים עזים ועיטורי פומפונים, שעליהן עיטורים מהחי ומהצומח, מיועדות ליצור אווירה מחויכת.

מתוך קולקציית חורף 2017-18              |               מתוך קולקציית אביב-קיץ 2017

כדי לאפשר את חלוקת החלל המעוצב, מוצעים בקולקציה גם פרגודים עם דוגמאות כמו אננסים ומדוזות, שנלקחו ישירות מקולקציות האופנה של המותג, בעוד שפרגוד אחד, מרופד קטיפה ורודה בדוגמת קפיטונאז', לקוח דווקא מעיצוב הפנים וחלונות הראווה של חנויות המותג. טפטים בלתי שגרתיים הותאמו ללקוחות המוכנים ורוצים לצאת בהצהרה עיצובית משמעותית במיוחד, כשעליהם מוטיבים הלקוחים מקולקציות העבר והעתיד של מותג האופנה.

הגישה הרב-גונית, המאפיינת את מיקלה בעיצוב קולקציות האופנה שלו, באה לידי ביטוי באופן טבעי ומובהק גם בפריטי קולקציית העיצוב לבית, המשלבת מוטיבים עיצוביים רבים שהפכו אופייניים ומוכרים ממסלולי התצוגות שלו. כך, בין היתר, בולטים שילובים מפתיעים, מתוחכמים ונטולי חוקים מאוצר הדימויים הדקורטיביים, הדוגמאות והעיצובים הגרפיים, ההדפסים, המוטיבים מעולם החי והצומח, המילים והמשפטים, המרקמים והגוונים העליזים. אותם דימויים, המושאלים במישרין ובעקיפין, מתורגמים ונעים בחופשיות בין פריטי האופנה לאלה של עיצוב הבית, עד שכבר לא ניתן להצביע על הקולקציה ששימשה מקור והשראה לאחרת.

יש שיגידו שמקור ההשראה לחלק אחד מקולקציית הבית שאך זה הושקה הוא בקולקציית אופנת האביב של השנה שעברה, ואילו חלק אחר, כמו המוטיבים הפרחוניים המופיעים על גבי הטפטים, מגיע ישירות דווקא מקולקציית הסתיו של אותה שנה. יחד עם זה, מוטיבים מקולקציית הפריטים לבית כבר נראים כשהם מתמזגים גם בקולקציות האופנה של סתיו-חורף 2018. ורק כדי להבין עד כמה גדולה הזיקה בין התחומים, הרי שבדומה לקולקציות ההלבשה העלית, גם פריטים בקולקציית הבית עשויים בעבודת יד קפדנית, שאורכת הרבה שעות עבודה. כך למשל, מושב כיסא מרופד, שעליו רקמה מסובכת של ראש חתול ומקבץ של פרחים, נעשה בגימור ידני עמלני שדרש תשומת לב דומה לזו המוקדשת למיטב השמלות המופיעות על מסלולי התצוגה.

מתוך קולקציית סתיו 2017                     |                       מתוך קמפיין אביב-קיץ 2017

איש אשכולות

הזיקה של מיקלה לעיצוב הבית טבועה בו כנראה מאז ומעולם. יש שאומרים שיחידי הסגולה שמגיעים לתצוגות האופנה שהוא מפיק מחכים לאירוע, בין היתר, כדי למצוא על מושב הכיסא שלהם כרית שעליה רקמת ראש חתול אותה הם מצלמים ומעלים קודם לאינסטגרם ואולי אף חומדים ולוקחים אחר כך לביתם. כשצילומי ביתו הכפרי, שעתיים נסיעה צפונית לרומא, וצילומי דירתו בעליית גג מהמאה ה-18 בעיר רומא עצמה, הופיעו במאמר מפרגן במגזין "ווג", זמן קצר לאחר שמונה להיות המנהל הקריאטיבי של גוצ'י, היה ברור שכמיהתו לעיצוב מפורשת וטבעית.

הכנה נוספת לעיצוב קולקציית הפריטים לבית באה למיקלה כשהופקד על ניהולה האמנותי של חברת ייצור הפורצלן האיטלקית הוותיקה ריצ'ארד גינורי (Richard Ginori) שנוסדה בשנת 1735, נרכשה על-ידי קבוצת גוצ'י בשנת 2012 והועברה לניהולו האמנותי שנה מאוחר יותר. במהלך ארבע השנים מאז, יצק מיקלה, בנוסף למסורת הרומנטית ועתיקת הימים של החברה, גם מוטיבים חושניים, רעננים ומתוחכמים, המתאימים לעת המודרנית.

כך למשל, שילב בין צורות קלאסיות של כלי אוכל וכלי הגשה, לבין דוגמאות וגוונים עזים. הסדרת הקלאסית של צלחות מעוטרות ידנית באיורי ציפורים של חברת הפורצלן מתכתבת בבירור עם רקמות מעולם החי המופיעות על מעילי הטייסים וקולקציות הג'ינס של גוצ'י. היום כבר ברור מאליו שחברת הייצור האומנותי המסורתי של כלי הפורצלן מושפעת ומשפיעה הן על קולקציות האופנה של גוצ'י וכמובן שגם על קולקציית העיצוב לבית. כך למשל, הנרות ומגשי הקטורת של קולקציית הבית החדשה מבית גוצ'י, שעליהם דוגמאות של עשבייה, זיגזגים גיאומטריים, גוונים עזים וראשי חיות מפוסלים בתלת ממד בפורצלן, מיוצרים, כמה נוח, במפעלי חברת גינורי השייכת למותג.

אלסנדרו מיקלה, איש האשכולות והמעצב האיטלקי בעל האופי הארטיסטי, שהפיח רוח חדשה ותוססת בבית האופנה הוותיק, נתפס, ללא ספק, כבחירה האולטימטיבית עבור בית האופנה גוצ'י, על הנגזרות השונות שלו. כתב ידו ואישיותו, המשלבים באופן נדיר בין זיקה להיסטוריה, לתרבויות עבר, לווינטג' ולהווה, לבין אהבה לקולנוע, לטיולים ולטבע, בתוספת גחמות והשתובבויות נטולות רסן בסגנון פופולרי – הם אלו שמחיים את המותג ומביאים אותו לשיאים אסתטיים חדשים. המהפכה הקטנה, השפה החדשה והדרך שהוא סולל, נובעים מהאומץ ומההעזה שלו לשלב בין סקרנות וגילוי, ישן לחדש, גס למעודן, ואת כל זה לתבל בדימויים עשירים מעולמות מגוונים, תוך שימת לב לפרטים הקטנים ביותר. כל אלו, הם שהופכים את השילובים האקסצנטריים של מיקלה למיצב מודרני, עשיר ומרגש, הן בקולקציות האופנה והן בקולקציית הפריטים לבית, שלמעשה אינן נפרדות אלא שלובות וכרוכות זו בזו ללא כל עוררין.


[email protected]

תגובות

Comments are closed