תשואות

תשואות

מאת: יובל בן משה
סגנון חיים שמנת

ספר: נובלה גרפית

ענבר אשכנזי היא תל אביבית, אדריכלית נוף ובעלת תואר ראשון בביולוגיה ותואר שני לאדריכלות נוף, מנהלת תחום תכנון ומידע באגף יער ואילנות במשרד החקלאות. היא גם מציירת ומפסלת, נשואה ואם לשני ילדים ובעלת כלבה ושני חתולים. אשכנזי עומדת מאחורי הנובלה הגרפית החדשה "רונה וגיורא", הכתובה כמעין מסע של חקר פילוסופי אל נבכי ההתנהגות האנושית, המעשית והתודעתית. קול המספר הוא של גיורא, חתול חד חושים והבחנה, נדבך נוסף במסורת החתולים הפילוסופיים הספרותיים. הטקסט הוא שלו לגמרי, בעוד רונה, בת האדם שעמה הוא חי, מופיעה באיורים בלבד. לכן מתקיים בנובלה מבט כפול – של החתול גיורא על רונה, ושל הקוראים על רונה וגיורא ועל מערכת היחסים והכוחות ביניהם. את האיורים בחרה אשכנזי לעשות בטכניקה מעורבת – רישום בעט וקולאז'ים של גזרי נייר והדפסים. יחדיו יוצרים הטקסט והאיור יצירה שלמה, דיאלוגית ומעוררת מחשבה.

הוצאת פרדס


צילומים: יח"צ

תערוכה: כביסה

מלאכת הכביסה – אותה פעולה שגרתית וחוזרת שכולם עושים בדרך זו או אחרת – עברה ברבות השנים שינויים מרחיקי לכת כתוצאה מהתפתחויות טכנולוגיות, אך גם, ובעיקר, חברתיות וסוציולוגיות. בחינת האופן שבו אנשים מכבסים את מוצרי הטקסטיל שלהם, ובפרט בגדים, מגבות ומצעים, יכולה ללמד רבות על החברה: האם זו חברה פתוחה או סגורה, האם היא "מתקדמת" או "מסורתית", ואפילו איזה סוג של קשרים בינאישיים יש בה, מה אופי החיים היומיומיים של האנשים בה, ומה גודל המשפחה והרכבה. ניתן לראות את טעמם של האנשים, העדפותיהם, סגנונם האישי, רמת הכנסתם והמסרים שהם מבקשים להעביר לעולם – בעזרת הבגדים שהם לובשים.

תערוכה זוגית של האמנים טל איתן (קרמיקה) ודייב יעקב (איור), שמה במרכז את הפעולה השגרתית והטעונה רגשית של כביסה, היגיינה וטיהור, ומותחת את גבולות הפרטי/ציבורי. השניים מפשפשים – באמצעות איור ופיסול בחומר ובפורצלן – בכביסה המלוכלכת, ומציגים את האיכויות הרגשיות והחברתיות שלה. פריטים אנונימיים, גנריים ומוכרים, כמו תחתוני סבא לבנים או חזיית קטיפה, שזורקים את המתבונן בהם אל תוך זיכרונותיו שלו, ובו-בזמן גם מזמינים התבוננות אינטימית, פולשנית, אפילו מעט אלימה ולפעמים גם דוחה, על גופם הנעדר של הלובשים.
התערוכה במסגרת שבוע האיור 2016 – 15-24.9.16,

בגלריית PASS ,PORT, בית ירין שחף, תל אביב

תגובות