כטב"מ מסוג חדש

כטב"מ מסוג חדש

שיגעון כלי הטייס הבלתי מאוישים (כטב"מ) כבר מזמן כבש את העולם. סטארט-אפ ישראלי לקח על עצמו את המשימה המורכבת של פיתוח כטב"מ מסוג חדש, העושה שימוש בעיקרון אווירונאוטי שונה מהמקובל כדי לפתח כטב"מ כבד עם ביצועים גבוהים אומנם פשוט, זול וקל יותר לתחזוקה

מאת: אסף צור
טכנולוגיה והייטק כטב"מים

ישראל – 'מעצמת הכטב"מים' כפי שהורגלנו לחשוב, הובילה במשך שנים את תעשיית הכטב"מים ואף הכתיבה את הטון בתחום. תרומתה האדירה היא בהחלט נושא לגאווה, אך בשנים האחרונות קמו לה מתחרות זרות וחזקות. בשנים אחרונות המתחרות הצליחו להדיחה מהכתר, כאשר סין, צרפת וארצות הברית מובילות את הטבלה. אומנם ישראל מצליחה לשמור על נתח מכובד בשוק הביטחוני, אך בשוק האזרחי, שנתון בתחרות עזה, שולטות המתחרות הזרות. כך, במהירות הבזק, קמו אימפריות כמו DJI הסינית, עם שווי שוק של 10 מיליארד דולר.

שוק הכטב"מים צומח במהירות, ולהערכת המומחים בתחום, עשוי להגיע לשווי של 127 במיליארד דולר ב-2020. כאשר שימושיו העיקריים הם בתחומי החקלאות, תשתיות אנרגיה והמשלוחים. הטכנולוגיה הנפוצה ביותר כיום היא רב-להב (Drone/ Multi-Rotor) . זהו כלי טיס זול, פשוט להפעלה שניתן להפעילו מכל מקום. רב-להב מושלם כצעצוע, אבל השימוש המסחרי גילה מספר חסרונות – זמן טיסה קצר, כושר נסיעה נמוך ואמינות שדורשת שיפור.

אחרי התנסות ברב-להב, לקוחות מסחריים רבים פיתחו תיאבון לכטב"מים בעלי יכולות גבוהות יותר, דומות לאלה שנמצאות בשימוש במערכות הביטחון, רק במחירים תחרותיים ובעלי יכולת הפעלה מאתרים מאולתרים. להבדיל ממערכת הביטחון, לקוחות מסחריים אינם מחזיקים מסלולי המראה משלהם. יתר על כן, עבור יישומים של חקלאות מדייקת וסריקת תשתיות ומתקני אנרגיה קיים צורך בכטב"מים שמסוגלים לשאת מצלמות היפר-ספקטראליות במשקל של כמה קילוגרמים לשהייה בת מספר שעות באוויר. ישנו גם צורך בריסוס אוטומטי של שדות מהאוויר, אספקת מטענים ופינוי פצועים. היום ניתן לבצע משימות אלה עם מסוק בלבד, אבל מסוק הוא כלי טייס מורכב, יקר וקשה לתחזוקה שרק משימות בוטיק מצדיקות שימוש בו.

ואכן, סטארט-אפ ישראלי בשם Wings&Rotors מפתח כטב"מ מסוג חדש שהולך לפתור את האתגר באלגנטיות על-ידי שימוש בעקרון אווירונאוטי שונה מהמקובל – לא מטוס, לא מסוק ולא רב-להב, אלא אוטוג'ירו (או בשמו האחר "ג'ירוקופטר"). כלי טייס זה הומצא בשנות ה-20' של המאה הקודמת והיה ציון דרך משמעותי בדרך להמצאת המסוק. הוא פשוט, זול וקל יותר לתחזוקה מאחיו הצעיר ועד היום אין כטב"מ מבצעי שמבוסס על עקרון זה בעולם כך שהחברה היא חלוצה בתחום. כלי האוטוג'ירו (מאוישים) תופסים כ-20%-25% של שוק התעופה הקלה (אז"מ) בעולם. בענף זה יש הרבה יותר כלי אוטוג'ירו ממסוקים וזה סימן מעודד, כי להבדל ממערכת הביטחון, לקוחות מסחריים "סופרים את הכסף".

נכון להיום, החברה פיתחה אב-טיפוס שעובד, רשמה פטנט אחד וזכתה להתעניינות מצד חברות העוסקות בחקלאות מדייקת, חברת החשמל וממפא"ת. כמו כן, החברה עומדת בדרישות "חוק האנג'לים", היא זכאית לתוכנית מימון מהרשות לחדשנות (המדען ראשי לשעבר) בגובה של 700,000 דולר ומתכננת לגייס השקעות נוספות להמשך פיתוח.

מייסד החברה, איגור טלר, מהנדס אווירונאוטיקה ויזם, מביא לחברה שיטות עבודה שרכש בכמה מיזמים אווירונאוטיים שקמו בארץ ושינו את פני הענף. כך למשל, הוא מספר איך השתתף בפיתח של "רוכב שמיים" – מיני-כטב"מ טקטי בשימוש צה"ל וצבאות רבות בעולם, על האווירה המדהימה שהייתה בחברה קטנה בשם AD&D שפיתחה אותו אי-שם בשנות ה-2000 – וכתוצאה מהצלחה זו נרכשה על-ידי אלביט. "בימים אלה מתרחשת מהפכת כטב"מים בעולם. הענף נוסק לשחקים בכל המובנים של המילה", אומר טלר. "זה הזמן לנצל את הידע שנצבר בתעשיות הביטחונית ולתרגמו לפרויקטים מסחריים וכך גם להחזיר את ישראל לצמרת המדינות הפועלות בענף".


לפרטים: טל' 055-4294406 | דוא"ל [email protected]

תגובות