מתנול – המענה לזיהום האוויר מתחבורה

מתנול – המענה לזיהום האוויר מתחבורה

על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, מתים מדי שנה כ-1,100 איש בישראל כתוצאה מזיהום אוויר מתחבורה. שימוש נרחב בתערובת מתנול-בנזין צפוי להפחית משמעותית את התחלואה והתמותה

מאת: רוית דינמז-יחזקאל (צילומים: יח"צ)
Eco-Trend סחר ועסקים

כיום כבר אין ספק שפליטת מזהמים מתחבורה היא המקור העיקרי לזיהום האוויר בישראל, בפרט כאשר מתייחסים למרכזי האוכלוסייה והערים. כך, למשל, בתל אביב תורמת התחבורה כ-83% מסך זיהום האוויר, בירושלים מדובר ב-71%, ואפילו בחיפה למעלה מ-70% מזיהום האוויר מקורו בתחבורה. חשוב להבין, שאחוזים אלו הינם כלליים וככל שמתקרבים למקורות הפליטה מתחבורה – כבישים וצמתים, תחנות היסעים שבהן עומדים רכבים ממונעים, וכיוצא באלה – אזי שיעורם אף גדל.

על-פי דוח ארגון הבריאות העולמי משנת 2012, אחד מכל שמונה מקרי מוות קשור לחשיפה לזיהום אוויר, ופליטה מדיזל הוכחה כגורם מסרטן לבני אדם. ב-2013 פרסם האיחוד האירופי כי חשיפה לזיהום אוויר מורידה ב-8 חודשים בממוצע את תוחלת החיים באירופה, ובמקומות מזוהמים באירופה אף בשנתיים. ב-2014 פרסם הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD) כי חשיפה לזיהום אוויר בישראל מובילה ללמעלה מ-2,000 מקרי מוות מוקדם בשנה. לפי דו”ח ‘בריאות וסביבה 2017’ שפרסם לאחרונה משרד הבריאות, מתים כתוצאה מזיהום אוויר כ-2,200 בני אדם בישראל, כאשר לפחות מחצית ממקרי מוות אלה מקורם מתחבורה, והעלויות הנגרמות למשק כתוצאה מזיהום אוויר מגיעות ללמעלה מ-7 מיליארד דולר בשנה.

אם נחזור על מה שאמרנו לגבי הקרבה לכבישים ולצמתים מרכזיים, הרי שכפי שניתן ללמוד מהגרף הבא, הסיכון לחלות ואף למות ממחלות הקשורות בזיהום אוויר מתחבורה הינו גבוה יותר, ככל שמתקרבים לעורקי תחבורה מרכזיים:

הפחתה דרמטית בפליטות

חרף כל המאמצים שהושקעו בשנים האחרונות על-ידי הממשלה, בניסיון למעבר לכלי-רכב חשמליים או לשימוש בכאלה הפועלים על גז טבעי דחוס (גט”ד, CNG), עדיין מדובר בעשרות כלי-רכב בלבד אשר מונעים באמצעות תחליפי דלקים אלה. זאת, בעוד שמספר כלי-הרכב הפרטיים הנרכשים בישראל ופועלים על בנזין וסולר, מוסיף לעלות מדי שנה – ב-2017 בלבד נרכשו בישראל 272,000 כלי-רכב פרטיים. כתוצאה מכך, צפוי זיהום האוויר הנגרם מתחבורה להמשיך לעלות ולגרום להמשך הגידול בהיקפי התחלואה והתמותה עקב זיהום אוויר מתחבורה.

אחד הפתרונות המידיים והמעשיים שבאפשרותו להפחית את היקפי זיהום האוויר מכלי-רכב, הוא שימוש בתערובת הדלק M15 המורכבת מ-85% בנזין ו-15% מתנול. המתנול הינו חומר נוזלי, טהור, חסר צבע וחסר מזהמים, קל לאחסון ולשינוע, המופק בין היתר מגז טבעי. מבחינה תפעולית, תדלוק במתנול הינו נגיש מיידית כיום כמעט לכל רכב, אינו דורש התאמות של המנוע, וניתן לתדלק את כלי-הרכב לסירוגין – פעם בבנזין בלבד ופעם בתערובת בנזין-מתנול. בנוסף, תדלוק בתערובת זו צפוי להיות זול יותר בכ-6% לעומת תדלוק בבנזין בלבד, ולחסוך כ-35 אגורות לכל ליטר דלק.

ואולם, היתרון הבולט ביותר של שימוש במתנול כתחליף דלק הוא יתרונו הסביבתי. שימוש בתערובות מתנול בתחבורה מביא להפחתת 40% בפליטות פחמימנים ו-20% מפליטות החלקיקים, ואף להפחתה של 4% בפליטות גזי החממה מכלי-רכב. מכאן, שהרחבת השימוש במתנול צפויה להפחית את היקפי התחלואה, ולמעשה תסייע במניעת מותם של כ-50 בני אדם בשנה מזיהום אוויר.

שיתופי פעולה בינלאומיים

מי שמובילה את הבשורה בתחום כיום היא קבוצת דור הישראלית, הפועלת רבות בתחום איתור אנרגיות חליפיות כדוגמת המתנול. הקבוצה פועלת מזה זמן רב ביחד עם ענקית הרכב פיאט קרייזלר (FCA) על-מנת לאפשר גם בישראל תדלוק רכבים במתנול. במסגרת זאת, ביצעה קבוצת דור ניסויים רבים לשימוש בתערובות מתנול כתחליף דלק לכלי-רכב שכבר השלימו נסועה של כ-2 מיליון ק”מ. בעקבות הצלחת הניסויים, אושר לאחרונה בישראל תקן ייעודי לשימוש במתנול בכלי-רכב (ת”י 90, חלק 4), ובימים אלו עומד להיחתם על-ידי שר האנרגיה צו שיאפשר שימוש ציבורי נרחב ב-M15.

מעבר להיבט המקומי, פעילות קבוצת דור לקידום המתנול הולידה שיתופי פעולה בינלאומיים נוספים. אחד הבולטים שבהם הוא ההסכם של פיאט-קרייזלר עם חברת האנרגיה הלאומית של איטליה (ENI) וממשלת איטליה, שבמסגרתו הושקה מכונית פיאט 500 המוּנעת על תערובת M15. במסגרת ההסכם, הכריזו הצדדים על שיתוף פעולה אסטרטגי לפיתוח יישומים וטכנולוגיות להפחתת פליטות וזיהום אוויר מכלי-רכב. אחד החידושים בהסכם, שנחתם לאחרונה ברומא במעמד ראש הממשלה האיטלקי, פאולו ג’נטילוני, ויושבי הראש של החברות, עוסק בשימוש ב-M15 במסגרת פרויקט הרכב השיתופי שמפעילה ENI באיטליה, המכונה פרויקט ENJOY.

במקביל, קיבלה ממשלת הודו החלטה להטמיע את השימוש במתנול כתחליף דלק לתחבורה, לאור היתרונות הרבים הטמונים בו בהיותו תחליף דלק זול ונקי יותר מבנזין כמו-גם זמין לשימוש באופן כמעט מיידי, והיא מנהלת מגעים עם קבוצת דור כגורם המקצועי שילווה אותה ביישום המהלך כבר במחצית השנייה של 2018.

במסגרת זאת, תייעץ קבוצת דור לממשלה ההודית ותתרום מהניסיון והידע הרב שצברה בשנים האחרונות אודות יישום טכנולוגיות מתנול. הממשלה ההודית הצהירה כי היא מעדיפה את המתנול על-פני תחליפי דלקים אחרים כגון החשמל, בשל היותו זמין לשימוש מיידי וזול יותר. חשוב לציין, שלהחלטה זו צפויה השפעה משמעותית על כלכלת המתנול בעולם כולו, שכן הודו הינה אחת הכלכלות המובילות והצומחות בעולם.

השימוש במתנול בכלל, ובבלילת מתנול בבנזין בפרט, תופס תאוצה ברחבי העולם בזכות היותו ידידותי לסביבה, נקי יותר מגז טבעי ובטוח לשימוש. בכוונתה של קבוצת דור להמשיך ולהשקיע בחדשנות ובפיתוחים של תחליפי דלקים בכלל ולהמשיך להוביל את פיתוחי המתנול לשימוש בתחבורה בפרט.

תגובות

Comments are closed