במורד מעלה נוח

במורד מעלה נוח

קודיאק, הלהיט החדש של סקודה, משווק בגרסת הנעה קדמית או הנעה לכל הגלגלים, 4X4. יצאנו לשטח לבדוק – האם מדובר ברכב שטח שמתאים לטיולים של ממש?

מאת: יואב קווה (צילומים: אלעד שלו)
סגנון חיים רכב

המחזה הזה נעשה יותר ויותר נפוץ על הכבישים שלנו: רכב גדול, דמוי SUV, עם חרטום שמזכיר סקודה אוקטביה. כן, זוהי סקודה קודיאק ועבורנו הישראלים, שמחפשים תמיד את הדיל הטוב ביותר, היא עונה בדיוק על הצרכים. קודיאק מציע סגנון של “ג’יפ” עם מרחב פנים של מיניוואן. נוחות הנסיעה מצוינת. איכות הגימור טובה מאוד ורמת האבזור גבוהה. זהו רכב קל לנהיגה ובטוח מאוד. קודיאק מצוידת במלה האחרונה בתחום הבטיחות האקטיבית – כולל מנגנונים לבלימה אוטומטית במצבי חירום בכל מהירות בטווח של 5 קמ”ש ועד 160 קמ”ש.

קודיאק הוא סיפור הצלחה. רוב הכלים נמכרים אמנם בתצורה הזולה יותר של הנעה קדמית אולם חלקם משווק גם עם הנעה לכל הגלגלים. השאלה החשובה – עד כמה ה-4X4 באמת מתאים לשטח? האם אפשר להתייחס לקודיאק כאל רכב שטח ולאלו מסלולים הוא מתאים?

אבזור נדיב

קודיאק משווק עם מנוע התחלתי של 1.4 ליטר טורבו, 150 כ”ס. המנוע הזה מספק ביצועים סבירים לרכב אבל אל תצפו לקלילות ספורטיבית מוגזמת. המחיר הבסיסי הוא 175,000 שקל לגרסת הנעה קדמית בלבד. כדי לקבל הנעה לכל הגלגלים תשלמו 190,000 שקל. גרסת הדיזל 4X4 כבר נוסקת ל-234,000 שקל ואילו ה-2.0 ליטרים בנזין ברמת גימור “אקסקלוסיב” מגרדת את הרבע מיליון שקל.

זו גם הגרסה שקיבלנו למבחן.

הרכב מאובזר, כראוי למחיר, בנדיבות: חישוקי 19”, ארבע מצלמות היקפיות, סייען חניה, מערכת סאונד משודרגת, דלת תא מטען נפתחת אוטומטית בנפנוף כף רגל מתחת לפגוש האחורי (למקרה שהידיים שלכם עמוסות קניות), ריפודי עור מלא וכמובן – כיוונון מושבים חשמלי, בקרת אקלים, מערכת מולטימדיה עם מסך 8" וכו'.

בטיחותית תמצאו כאן בקרת שיוט עם שמירת מרחק אוטומטית, בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב, התרעה מפני רכב בשטח המת של מראות הצד, התרעה מפני רכב נכנס מהצד בנסיעה לאחור כולל בלימה אוטומטית, תשע כריות אוויר וכאמור בלימה אוטומטית במהירות עירונית ובינעירונית.

נכנסים לשטח

קודיאק מתנהל רוב הזמן בהנעה קדמית. במקרה הצורך מועבר כוח גם לגלגלים האחוריים. לא ניתן לשלוט בכך מראש ולנהג לא ניתנת לנעול את הדיפרנציאל האורכי – מרכזי. בנהיגת שבילים מהירה מפגין קודיאק נוחות נסיעה טובה. ניתן לכוונן את הבולמים לאחד משלושה מצבים, החל ברך-נוח וכלה בספורטיבי-נוקשה. אפשר לבחור מצב OFF ROAD בעזרת לחיצה על כפתור עם גרפיקה מאוד מרשימה של רכס הרים נישא. קצת מזכיר את כפתור ה-LOW בלנדרובר דיסקברי.

מה הכפתור הזה עושה בקודיאק? הוא לא נועל דיפרנציאלים והוא לא מעביר ל”הילוכי כוח” – את אלה לא תמצאו ברכב הזה. הכפתור הזה משנה את תגובת המנוע ללחיצה על דוושת המצערת – כך שתהיה מעודנת ורכה יותר. בנוסף הוא מכניס את בקרת המשיכה האלקטרונית (Traction Control) לפעולה מוקדם יותר וכך בולם אוטומטית את הרכב במורד תלול. אה, כן, הוא גם מציג על המסך את זווית הפניה של הגלגלים הקדמיים, את טמפרטורת השמן ואת טמפרטורת המים (נוזל המצנן).

התחלנו את בדיקת השטח במעבר תעלה. כלומר, חריץ קטן. סקודה קודיאק מציע מהלך מתלה מצומצם מלפנים ומאחור ולכן מניף בקלות גלגלים באוויר ונכנס להצלבה. כדי לצאת מההצלבה צריך להתעקש קצת עם דוושת ה”גז” ולהכניס לפעולה את בקרת המשיכה שבולמת את הגלגלים שבאוויר וכך משכנעת את הדיפרנציאל להעביר את הכוח לגלגל הנגדי, שאוחז בקרקע. הפטנט הזה הוא כידוע לא תחליף לנעילה אמיתית אבל עובד לא רע.

דרושה נחישות

האם אפשר לצלוח עם הקודיאק מעברים טכניים מורכבים יותר? התשובה היא לא. הרכב ארוך ונמוך. זווית הבטן גרועה למדי. וחוץ מזה במקרה של התנגדות חזקה, גם בקרת המשיכה לא תעזור והרכב יישאר במקום. זאת התופעה שמתרחשת גם בניסיון לטפס עליות תלולות. אם תנסו לכבוש את העלייה במהירות זחילה, מובטח לכם שתתקעו באמצע. מהלך המתלים קצר מדי, הצמיגים לא אוחזים בקרקע ובקרת המשיכה נכנעת די מהר. אבל מה שיותר בעייתי מכל אלה הוא הגיר. מדובר בתיבה רובוטית עם שני מצמדים (DSG).

במקרה של רכב זה מדובר ב-DSG 7 הילוכים רטוב, כלומר בגרסה חסונה יחסית של התיבה, כזאת שמתאימה, למשל, גם לגרירת קראוואן. ויחד עם זאת, אפילו הגרסה הזאת לא בנויה לעבודת שטח ואי אפשר להשוות אותה לגיר אוטומטי פלנטי מסורתי “של פעם”. במצבי עומס המצמדים מחליקים ומתחממים מהר ואי אפשר לטעות בריח. הם פשוט לא בנויים לנהיגה איטית בשטח. הפתרון היחיד הוא תנופות. וכאן צריך קצת אומץ ונחישות. ואולי גם מיומנות נהיגה. יש לגשת לעליות במהירות תוך כדי שמירה על אינרציה וראו זה פלא, קודיאק מעפיל למעלה בשמחה.

אליה וקוץ בה – או ‘עליה וקוץ בה’ – שכן אם תתחילו להגזים עם זה מובטח לכם שייתלשו כמה חלקי פלסטיק עדינים. יש כאן אבסורד מסוים – דווקא רכב כזה, שלעיתים נמצא בידיים של נהגי שטח מתחילים, דורש בשטח הרבה יותר מיומנות בהשוואה נניח לטויוטה לנדקרוזר. ירידות תמיד קלות יותר לביצוע מעליות, שכן הגרביטציה לטובתנו. מנגנון הבלימה במורד של קודיאק עובד היטב וממש מזחיל את הרכב לאט לאט מטה.

אז מה אפשר לעשות עם קודיאק בשטח? הוא לא יטפס לעולם את מעלה עשוש ולא את מעלה יאיר. רחמנות. תשכחו ממעלה רמון ומהמדרגות של נחל נקרות. אז מה כן? אפשר לרדת איתו (בזהירות) את מעלה נוח, הוא יכול להתנהל על ציר הנפט מנחל נפחא למכתש רמון, עם קצת נחישות הוא יטפס אפילו את מעלה דקלים. וחוץ מזה הוא מתאים למסלולים קלים ברמות מנשה, בגליל התחתון, באזור הרי ירושלים, חבל לכיש, שמורת פורה וכל אזור שהוא לא סלעי או טכני מדי – ובוודאי לא בעונה הבוצית. פירוט מסלולים אפשר למצוא באתר שבילים.

איפה הוא ממוקם ביחס למכוניות אחרות? קודיאק נמוך ביכולת השטח שלו בהשוואה לסובארו פורסטר. הוא מציג יכולת שטח טיפה טובה יותר מזו של מיצובישי אאוטלנדר ויונדאי סנטה פה הנוכחי. בשורה התחתונה: הכל עניין של ציפיות. אם תפנימו שלא מדובר בלנדרובר דיסקברי וגם לא במיצובישי פאג’רו, תמצאו לפניכם רכב נהדר בכביש שגם יכול לקחת אתכם בנוחות לטיולים שטח יפים וקלילים ברחבי הארץ.

סקודה קודיאק, ציון מסכם בשטח: 2.5 כוכבים (הציון הוא בסולם של 1 עד 5 ומתייחס לרכבי שטח רכים).


לחוות דעת נוספות בשטח, כנסו לאתר “שבילים” shvilim.co.il

=============================================================================

הנתונים שצריך לדעת: סקודה קודיאק

שם גרסה: 1.4TSI 4X4 אוטומט, מחיר: 190,000 שקל שנת מודל: 2017, מס' דלתות: 5, מקומות ישיבה: 7

   מנוע והילוכים

הנעה: קדמית / 4X4, תיבת הילוכים: אוט'-רובוטי מצמד כפול, 6 הילוכים, מנוע: בנזין – טורבו, 4 בוכנות נפח: 1,984 סמ"ק, הספק מירבי: 180 כ"ס ב-3,900 סל"ד, מומנט מירבי: 32.6 קג"מ ב- 1,400 סל"ד

   צריכת דלק וביצועים

מהירות מירבית: 205 קמ"ש, תאוצה ל- 100 קמ"ש: 8.2 שניות, צריכת דלק – נתוני יצרן: 13.5 ק"מ לליטר

   בטיחות

כריות אוויר: 9, בטיחות: מצלמת רוורס. מערכת בלימת חירום אוטונומית, מערכת התראה נגד התנגשות קדמית, מערכת לסיוע לשמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת יציבות אלקטרונית.

   מימדים

אורך: 469.7 ס"מ, רוחב: 188.2 ס"מ, גובה: 167.6 ס"מ בסיס גלגלים: 279.1 ס"מ, צמיגים: 235/50-19 משקל עצמי: 1,738 ק"ג, נפח תא מטען: 720 ליטרים, בקיפול מושבים: 2,065 ליטרים.

   אבזור כלול במחיר הרכב

מולטימדיה: מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע בגודל 8 אינץ', שליטה מגלגל ההגה, דיבורית בלוטות.

בתוך הרכב: מחשב דרך, בקרת אקלים דו-אזורית, גלגל הגה וידית הילוכים מצופים עור, 3 שקעי V12 (אחד בתא המטען).

מחוץ לרכב: תאורת יום LED, מראות צד מחוממות, חישוקי סגסוגת קלה.

=============================================================================

תגובות

Comments are closed