אוויר נקי: משאיות זבל מונעות גז טבעי בחיפה

אוויר נקי: משאיות זבל מונעות גז טבעי בחיפה

רן אמיר, מנכ"ל 'פיין פרו' המייצגת מומחים וחברות בינלאומיות שצברו ניסיון רב בעולם הקוגנרציה והגז: "הגז הטבעי נקי וזול משמעותית מכלל הדלקים האחרים, ובעתיד יחסוך כ-40-60% מעלויות האנרגיה התרמית הדרושות לכל מפעל ובית"

מאת: אור חי (צילומים: 'פיין פרו')
Eco-Trend סחר ועסקים

    רן אמיר
    (צילום: יח"צ)

“זה רק עניין של זמן עד שהמשק הישראלי יאמץ בסופו של דבר את תגלית הגז. גם החברות העולמיות, ובראשן יצרניות הרכב, החלו בהטמעה ובמעבר לרכבים המונעים בגז ובחשמל – ללא תלות בדלקים יקרים ומזהמים” – כך אומר רן אמיר, מנכ”ל חברת ‘פיין פרו’ ממושב בית-יצחק, המייצגת בישראל מומחים וחברות בינלאומיות שצברו ניסיון רב בעולם הקוגנרציה והגז (NG/LNG/CNG).

לדבריו, “תגליות הגז בישראל הן בשורה אמיתית למשק הישראלי ולתעשייה בפרט, בשל העובדה כי הגז הטבעי נקי יותר מכל הדלקים האחרים. בנוסף, הגז זול משמעותית מכלל הדלקים והוא יחסוך כ-40-60% מעלויות האנרגיה התרמית הדרושות לכל מפעל ובית בעתיד”.

פינוי אשפה

לאחרונה רכשה עיריית חיפה מחברת IVECO כ-20 משאיות המונעות בגז טבעי, אלו יפנו את הזבל ברחבי העיר תוך הפחתת הזיהום וחיסכון כספי משמעותי. המשאיות מתוכננות להתחיל בפעילותן כבר במאי 2018. במכרז אספקת הגז זכתה חברת ‘דלק גז טבעי’, שלצורך כך חתמה עם חברת פיין פרו על הסכם לתכנון וייצור של ‘תחנת תדלוק ניידת בגט”ד’.

מדובר בתחנת תדלוק ראשונה מסוגה בישראל – זו תיוצר באיטליה באמצעות חברת Idromeccanica, המיוצגת בישראל על-ידי חברת פיין פרו. התחנה כוללת יחידת אחסון גט”ד, מדחס ושתי יחידות תדלוק בעלות כושר דחיסה של 700-3200 קו”ב גז בשעה. התכנון קיבל לאחרונה את אישורי הרשויות בישראל, והחברה מתכוונת לייצרה בקרוב ולהתחיל בהפעלתה.

לדברי אמיר, “עיריית חיפה היא רק הסנונית הראשונה, ואם המעבר של הרשויות המקומיות לשימוש במשאיות זבל מונעות-גט”ד יעבור בהצלחה, יצטרפו רשויות נוספות בכל הארץ שכן מדובר בחיסכון משמעותי בעלויות הכספיות ובהפחתת הזיהום באזורי מגורים”.

חברת פיין פרו מייצגת את Idromeccanica גם בטורקיה, החלה כבר לתכנן פרויקט דומה עבור חברת גז טורקית מהעיר איזמיר. זו מצאה כי התכנון והביצועים של המודל הישראלי יכולים להתאים ולעמוד בהספקים הגבוהים, הנדרשים לתדלוק כמות גבוהה של אוטובוסים בזמן קצר. יש לזכור, שטורקיה מפותחת מאוד בתחום התחבורה הציבורית המונעת בגז טבעי. אלפי אוטובוסים המונעים בגז טבעי, ושוק זה עדיין מתפתח.

צילום: 'פיין פרו'

התייעלות אנרגטית

חברת פיין פרו (Finepro Consulting) נוסדה בשנת 2001 כחברת ייעוץ, ומאז הספיקה להיות מעורבת מחוץ לישראל בפרויקטים ובמכרזים מסחריים ובינלאומיים, בין השאר בתחומי קוגנרציה, רוח וגאותרמי PV. החברה מציעה שירותי ייעוץ בתכנון הנדסי ופתרונות (TK) מלאים לחברות הנדסה, חברות קבלניות ומפעלי תעשייה, בבחירת הפתרון הטכנולוגי המתאים תוך בקרה תקציבית מתאימה.

עם התפתחותו של הגז הטבעי בישראל, החלה החברה בפיתוח עסקי תוך כדי יישום פתרונות טכנולוגיים מובילים. הרעיון היה לכנס מומחים ויצרני ציוד אירופאים ראשונים במעלה, מה עוד שמדינת ישראל בחרה רגולטורית להישען על התקנים האירופאים לתחום הגז והתחבורה.

בקרוב תחל פיין פרו לשווק בישראל יחידות קירור/חימום ומערכות צ’ילר לספיגה המופעלים על-ידי גפ”מ/גז טבעי, פרי פיתוח ייחודי של חברת Robur Italy הנחשבת לחלוצה מובילה בתחום זה. פיין פרו כבר החלה בתכנון ובביצוע של פרויקט ניסיוני במרכז הארץ, שבסיומו יוחלפו כל יחידות המיזוג הקונבנציונליות המופעלות בחשמל. בתחילה יופעלו יחידות המיזוג על-ידי גפ”מ בכדי להוזיל עלויות חשמל ובהמשך, עם חיבור היישוב לקו הגז, יחוברו היחידות לגז טבעי.

החברה גם פועלת במישור התעשייתי ומציעה צ’לרים בעלי תפוקת קירור גדולות יותר למרכזים לוגסטיים או למפעלים צרכני קירור גדולים, המבקשים לחסוך בעלויות התפעול. כמו כן, תציע החברה לשוק התעשייתי יחידות קירור שבמקביל לקירור, הן מפיקות ומייצרות מים חמים עד 75 מעלות צלזיוס במכלי אגירה לשימוש ביתי או תעשייתי.

“למעשה, תפוקת המים החמים היא תוצר לוואי, שנוסף כתוצאה מניצול בעירת הגז במערכת”, מציין אמיר, “ואנו בהחלט רואים התפתחות מעניינת, שבה יותקנו יותר יחידות שיחליפו את המוצרים זוללי החשמל בביתנו. הצרכן יחסוך מכספו וייהנה מאנרגיה משולבת של קירור וחימום מים בעלות אפסית”.

כיום פועלת פיין פרו בקרב יזמים וחברות בנייה על-מנת להתחיל בתכנון ובהטמעת המערכות כבר בשלב הראשוני של תכנון מערכות קירור וחימום מים, במיוחד בכל הקשור למגדלי מגורים שבהם ריכוז המערכות המרכזיות גדול.

תגובות

Comments are closed