בייבי קודיאק

בייבי קודיאק

סקודה מזיזה הצידה את ייטי הייחודי ומציגה את קארוק, עוד רכב מיינסטרים בסגנון SUV. הדרך להצלחה מובטחת

מאת: בוריס קושניר (צילומים: יצרן / בוריס קושניר)
סגנון חיים רכב

 

אנשי סקודה, כחברה ותיקה (בת מאה שנים), מתנהגים בהתאם. פראג כבר לא מספיקה להם. הם מתרחקים למקומות בניחוח דולצ’ה ויטה, למשל סיציליה, שם נערכה ההשקה של קארוק החדשה. קארוק היא נציגה בקבוצה הפופולרית והרווחית מאוד של קרוסאוברים בגודל בינוני. ביניהם ניסאן קשקאי, רנו קאדג’אר, פיג’ו 3008, פורד קוגה ואחרים.

במבט ראשון

בהסתכלות בנתונים היה ברור לכולם שעם כל הרצון של הצ’כים לשכנע אותנו שקארוק הוא רכב ייחודי ובלעדי, זה לא יילך להם. קארוק הוא עוד גרסה של הפלטפורמה MQB, המעולה יש לומר של פולקסווגן. הקווים המשותפים עם סיאט אטקה הם ברורים. ההבדלים במידות לא משמעותיות – סנטימטר לפה, מילימטר לשם.

העבודה של המעצבים הייתה קלה. הם פשוט עשו בייבי קודיאק. השבכה הקדמית חוזרת על אותו המוטיב – רציני וסולידי. הפלסטיק שבין הפנסים הקדמיים וזוג הפנסים הקטנים שמתחת. מעצבי שקודה (כן, כך יש לומר. “שקודה” ולא “סקודה”), קוראים לזה “ארבעה עיניים”. אך אפילו בצבע לבן, קארוק נראית הרמונית. השיטה הזאת עובדת. עובדה, ההזמנות של קודיאק גואות. אז למה לשבור את הראש? את ייטי הייחודי והוותיק שלחו למוזיאון וברוכה הבאה קארוק.

צילום: יצרן / בוריס קושניר

לשטח קל בלבד. סקודה קארוק

במבט השני

בסקודה הצליחו לבנות מאותם חומרים העומדים לרשותם – באישור המטה העליון בוולפסבורג – סביבת נהג עשירה ומזמינה. חלקים עליונים רכים ויקרים למגע. ובחלקים הפחות חשופים פלסטיקה קשיחה ומחוספסת. הכול מורכב מצוין ולא נשמע שום קרקוש או ציוץ בזמן המבחן.

המושבים כאן מצוינים וזה להבדיל מדגמים רבים של התאגיד. אני מוצא את אלה שבקארוק החדשה נוחים יותר. המושב עצמו ארוך יותר וארוכי רגליים יעריכו זאת. גב המושב מעוצב בסגנון ספורטיבי. הוא לא חובק במיוחד אך תומך מספיק בפניות. תנוחת הנהיגה גבוהה ונוחה ולא מזכירה את זו של יטי, שהיה נמוך יותר ולמעשה התבסס על רכב מסחרי בשם פולקסוואגן קאדי.

מאחור תמצאו מרחב טוב – שלושה מבוגרים יישבו שם ללא תלונות מיוחדות. המנהרה שבאמצע טיפה מפריעה. לנוחיותם של היושבים מאחור יש יציאת מיזוג נפרדת. תא המטען נוח להעמסה ופריקה ויכול להכיל עד 520 ליטרים נפח. ברכבי ההשקה היו מונחים בתא, שטיחונים דו- צדדיים: צד אחד גומי, צד שני לבד. מאוד שימושי וזה רק אחד היישומים של הגישה הצ’כית הרעננה לפתרונות פרקטיים ברכב.

גג זכוכית הוא פריט לא פרקטי במיוחד – וגם לא יופיע בכל רמות הגימור. כאן בהשקה אפשר לשמש ה”איטלקית” לחדור דרכו ולהבהיר קצת את הגוון השחור השולט בתא הנוסעים. יש גם פלסטיק בהיר בחלק מהרמות הגימור היותר יקרות. שילוב של גג זכוכית משרה אווירה יוקרתית ולוקח את סקודה כמעט למחוזות של אאודי.

נציין גם שהמושבים האחוריים בקארוק ניתנים להזזה נפרדת וקיפול לזוויות שונות וגם לשליפה. ים אפשרויות. את המושב של הנוסע מלפנים אפשר לקפל וכך להכניס עצמים ארוכים במיוחד. בסיס גלגלים הוא 264 ס”מ. זה לא הכי גדול בקבוצה אך בשימוש נכון זה מספיק בהחלט.

כמעט במחוזות של אאודי. סקודה קארוק

דיזל וטיפה בנזין

נדמה שהסקנדל המתוקשר, “הדיזלגייט”, נופח מעבר לפרופורציות. אתם חייבים לנסות למעוך את הדוושה הימנית כדי להבין מה זה מנוע דיזל של פולקסווגן. זה הוריקן. המשקל העצמי סביר – 1.3 טון. המנוע, 2.0 ליטרים, מספק 190 כ”ס. ואין ספק, המומנט כאן הוא המלך. טוב שהעוצמה מתחלקת בין ארבע גלגלים. אחרת בקרת המשיכה הייתה עובדת שעות נוספות.

אני בטוח שיש כאלה שלא אוהבים טרטור של דיזל (ויש כזה, טיפה). ויש כאלו שאומרים שהטיפולים בדיזל מאוד יקרים. לא מעניין אותי. עקיפה של ארבע מכוניות במכה באחד מכבישי האי סיציליה הסתיימה מהר מהצפוי. עשיתי עוד כמה כאלה וגם טיפסתי בשביל המוביל לאחד המשקים החקלאיים באזור. הרכב לא הרגיש שמשהו השתנה בנוף. מבחינתו זה היה המשך של כביש ישר. זה היה קל מדי. המנוע הזה פנטסטי והוא צפוי להגיע לארץ בשלב מסוים. קרוב לוודאי עם תיבה אוטומטית בלבד.

בנוסף, בחנתי את קארוק עם המנוע החשוב והמרכזי של הדגם – 1.5 ליטר טורבו החדש. זה המנוע המותקן כבר בסיאט איביזה החדשה. הוא מספק 150כ”ס ומשולב עם תיבה דו-מצמדית בת שבעה הילוכים. השילוב הזה מוצלח למדי ומאיץ את קארוק למאה קמ”ש תוך 8.6 שניות. (הדיזל הידני עושה את אותו תרגיל ב7.8 שניות בלבד). המנוע הזה מחליף בהדרגה את ה- 1.4 ליטר, שגם הוא מוצלח. לפי אנשי סקודה, למנוע בנפח המוגדל קל יותר לעמוד בתנאים המחמירים של תקני זיהום האוויר.

קארוק משווק בנוסף עם מנוע 1.0 ליטר ושלוש בוכנות. גם הוא, יש לציין, עומד במשימת השינוע בגבורה. נכון שעליו להתאמץ יותר כדי להפיק ביצועים המתקרבים לאחים הבכורים. נכון שהעליות הופכות רועשות יותר. אבל הביצועים מספקים ולזכותם של מהנדסי סקודה צריך לומר, שהרעידות האופייניות של המנוע הלא מאוזן הזה הוחבאו עמוק מתחת למכסה.

כביש 115SS

שימו לרגע בצד את כל הפלטפורמות, המומנטים והמתלים. השאלה הקובעת – האם ברגע שאתה מתניע בלחיצת כפתור את הרכב שלא נהגת בו בחיים, האם ברגע הזה אתה תחייך? תתרכז? תירדם?? למרות הבידוד והשקט של סביבת הנהג, אני לא נרדמתי לרגע. בדרך כלל אפילו חייכתי.

למרות שכמו בהרבה מכוניות מודרניות הקשר בין ההגה ופידבק מהשלדה הוא קלוש למדי. האלקטרוניקה והצמיגים הרחבים משרים את תחושת הביטחון הדרושה. גם פניות חדות ומהירות לא יוצרות דרמה בסגנון ערוץ ויוה. אתה פונה, קארוק נכנסת לעיקול ויוצאת ממנו. אין רכינת גוף ניכרת ובגרסת 4*4 הביטחון הופך לכיף.

ירדתי ימינה מהכביש הראשי ונכנסתי לדרך עפר, לא לפני שלחצתי על כפתור “”off road והתצוגה השתנה והוסיפה כמה פריטי עזר תיירותיים: מפה, מצפן ומד גובה. אחרי שסיימתי לפשפש בתפריטים ורגע לפני שהסתערתי על “השטח”, ראיתי גברת בגיל של אמי חולפת לידי בפיאט פאנדה, בציר 1984, ללא שום עזרים אלקטרוניים. רק ארבעה גלגלים קטנטנים ומנוע בנזין מטרטר והופה פנתה ימינה ונעלמה בין עצי הזית.

“כמה קלישאתי” חשבתי לעצמי ונתתי בגז. הסקודה שמחה והמשיכה בין הבורות והאספלט השבור. אחרי בור אחד או שניים וחבטה חזקה אחת הורדתי את המהירות. בכל זאת זה לא ריינג’ רובר ואני לא וואטנאן המעופף. וחוץ מזה הצמיגים בקוטר 18” אינצ’ לא נועדו למעשים כאלה. ויחד עם זאת, הרכות היחסית של המתלים עושה עבודה טובה מאוד בכביש משובש.

כן, סקודה קארוק יכולה לשמש כרכב טיולים משפחתי בסופי השבוע ולהחליף את ייטי על בטוח. חזרתי לכביש המהיר והפעלתי את השיוט האדפטיבי. השקט חזר לתא ומערכת שמע הזרימה שירי מפסטיבל בסאן רמו. ברכב ההדגמה מותקנת מערכת שמע גרמנית בשם CANTON. לא שמעתי עליה בחיים, אבל היא הפתיעה לטובה. אני מתקרב לאתר ההשקה ומפספס פנייה. הנווט אומר לי שפניית פרסה “בעוד 2.5 קילומטר”. אני מוריד רגל ימין, יש לי רצף פניות ארוכות, עלייה של כמה מאות מטרים וסדרה של פניות ארוכות. איזה כיף ללכת לאיבוד.

הדרך הצ’כית

יצא להם טוב. הצליחו לקבל גם את הפלטפורמה הכי מודרנית וגם את כל המחסן של המנועים, תיבות ההילוכים והציוד הבטיחותי המתקדם. הם גם לא פקששו בביצוע. הרכות של המתלים לא פוגעת בהתנהגות הכביש בצורה דרסטית. הצגי TFT היישר מתאי הנוסעים של אודי (לא בכל הגרסאות של סקודה) הם מופת. החשיבה מחוץ לקופסה בתוך התא הנוסעים, מבחינת מקומות האחסון ובנוסף לזה, משטח הטעינה לטלפון הנייד במקום הכי נוח ולכל גודל הטלפון . סקודה מוכיחה שוב מחשבה פרקטית מקורית, ללא שבירת מוסכמות. התחרות תהיה קשה ולסקודה שמור מקום גבוה בליגה. רק שהמחיר, שטרם נקבע, לא יקלקל את החגיגה.


לחוות דעת נוספות בשטח, כנסו לאתר “שבילים” shvilim.co.il

=============================================================================

הנתונים שצריך לדעת: סקודה קארוק

שם גרסה: 1.5 TSI, תחילת שיווק בישראל: רבעון שני 2018, מחיר: טרם נקבע, מס' דלתות: 5, מקומות ישיבה: 5

   מנוע והילוכים

הנעה: קדמית, תיבת הילוכים: אוט'-רובוטי מצמד כפול, 7 הילוכים, מנוע: בנזין – טורבו, 4 בוכנות נפח: 1,495 סמ"ק, הספק מירבי: 150 כ"ס ב5,000-6,000 סל"ד, מומנט מירבי: 25.5 קג"מ ב 1,500-3,500 סל"ד.

   צריכת דלק וביצועים

מהירות מירבית: 198 קמ"ש, תאוצה ל-100 קמ"ש:8.6 שניות, צריכת דלק – נתוני יצרן: 18.2 ק"מ לליטר צריכת דלק – אמיתית: 12.8 ק"מ לליטר.

   בטיחות

6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שמירת מרחק, בקרת בלימה אוטונומית בעיר, סייען זינוק בעליה, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, חיישני רוורס, בקרת יציבות אלקטרונית.

   מימדים

אורך: 438.0 ס"מ, רוחב: 184.0 ס"מ, גובה: 160.5 ס"מ, בסיס גלגלים: 264.0 ס"מ, משקל עצמי: 1,330 ק"ג, מידות צמיגים: 215/55/18 נפח תא מטען: 521 ליטרים, בקיפול מושבים: 1579 ליטרים.

   אבזור כלול במחיר הרכב

מולטימדיה: מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע 8 אינץ', 8 רמקולים, חיבורי USB ו-AUX, כניסה לכרטיס SD, דיבורית בלוטות', שליטה מגלגל ההגה.

בתוך הרכב: מחשב דרך, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת עם פתחי אוורור מאחור, בלם חניה חשמלי, מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, חיישני אורות וגשם, ציפוי עור להגה וידית ההילוכים, שקע 12V.

מחוץ לרכב: תאורת יום LED, פנסי ערפל עוקבי פנייה מלפנים, תאורת LED אחורית, מאותתי LED במראות הצד, הפשרת אדים למראות הצד, מוטות נסיעה בגג בגימור שחור, ספוילר אחורי, חישוקי סגסוגת קלה 17 אינץ'.

=============================================================================

תגובות

Comments are closed